20 خاصیت تخمه آفتابگردان سنقر برای بیماری ها

دسته بندی :مقالات 15 آذر 1398 مدیر 4852

تخمه آفتابگردان چه خواصی دارد؟

خاصیت های تخمه آفتابگردان برای انواع بیماری ها مانند کبد چرب ، دوران شیردهی مادر و… همه و همه در این مقاله از مجتمع کشت و صنعت کوهال.

تخمه آفتابگردان از جمله مغزهای چربی بود که نه تنها در آجیل و تنقلات بلکه در سالادها و برخی غذاها مورد استفاد قرار می گیرد و خواص بسیار مفیدی هم دارد. علاوه بر مصرف مغز تخمه بصورت تازه و خشک از روغن آن بصورت مایع برای پخت و پز استفاده شده و کره آن به دو صورت مارگارین و کره تخمه آفتابگردان یافت می شود . به جز انسان ها پرندگان نیز به این مغزهای خوشمزه علاقمند هستند.

تخمه آفتابگردان یک میان وعده مغذی، خوشمزه و راحت است. دانه آفتابگردان را می توان خام یا بو داده مصرف گرد و از ویژگی های آن سطح بالایی از پروتئین، اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی و ویتامین ها است و  یک غذای ایده آل برای بدنسازان می باشد.

دانه آفتابگردان تنها یک میان وعده خوشمزه نیست بلکه برای شما سالم می باشد آنها حاوی ویتامین ها و مواد معدنی هستند که به بدن شما برای حفظ عملکرد مطلوب متعدد کمک می کند به راحتی این دانه، با مواد مغذی اضافی به بسیاری از وعده های غذایی اضافه می شود آنها را به تنهایی بخورید و یا آنها را به غلات و حبوبات و سالاد اضافه کنید.

مجتمع کشت و صنعت کوهال با مزارع حاصلخیز خود در شهر سنقر توانایی تولید ده تن در هر برداشت تخمه آفتابگردان سنقری را دارد. و یکی از بهترین تولید کنندگان این محصول می باشد.

خاصیت های تخمه که در ادامه به آن می پردازیم شامل کلیه تخمه های آفتابگردان میشود و تنها مختص به تخمه سنقری نمی باشد.

لیست محصولات مجتمع : تخمه آفتابگردان سنقری

خاصیت های تخمه آفتابگردان

1. کاهش کلسترول

تخمه آفتابگردان منبع فیتواسترول است و سبب کاهش کلسترول خون می شود. تخمه آفتابگردان نسبت به سایر آجیل ها دارای فیتواسترول بیشتری می باشد و از خطر ابتلا شدن به سرطان جلوگیری می نماید و سعی کنید به برنامه غذاییتان اضافه کنید.

 

2. پیشگیری از ابتلا شدن به سرطان

تخمه آفتابگردان سرشار از سلنیوم است و در بدن به عنوان یک محافظ پرقدرت در برابر سرطان عمل می کند، سلنیوم جز بهترین آنتی اکسیدان می باشد و از رشد سلول های سرطان جلوگیری می کند.

 

3. آرامش اعصاب

منیزیم فراوان در تخمه آفتابگردان باعث آرامش اعصاب می شود. کسانی که تخمه آفتابگردان در برنامه غذاییشان هست از بیماری هایی نظیر فشارخون، سکته ها، اسپاسم عضلانی، میگرن و گرفتگی عضلات ایمن هستند . تخمه برای کاهش اضطراب و استرس نیز موثر است.

 

4. رفع آکنه و مشکلات پوستی

روغن آفتابگردان سرشار از اسید لینولئیک، اسید اولئیک، اسید پالمیتیک و اسید استئاریک می باشند که باعث می شود تا کلاژن و الاستین تشکیل شود و در نتیجه پوست شما را نرم و لطیف می کنند. همچنین اسید های چرب اشاره شده دارای خواصی می باشند که از پوست شما در برابر باکتری ها محافظت می کند و از ایجاد آکنه جلوگیری می کند.

 

5. درمان یبوست و سلامت گوارش

فیبر موجود در تخمه آفتابگردان از ابتلا به یبوست جلوگیری می کند. تخمه آفتابگردان سبب هضم بهتر غذا می گردد و سبب سلامت دستگاه گوارش می شود و به رشد روده کمک می کند و باعث جذب بهتر مواد غذایی می شود.

 

6. خاصیت اتخمه آفتابگردان برای استخوان

تخمه آفتابگردان سرشار از منیزیم است و به همراه ویتامین E نقش مهمی در استحکام استخوان ها دارند این ماده معدنی به استخوان ها کمک می کند تا ساختار فیزیکی حفظ و تقویت شود. ویتامین E موجود در این ماده ی مقوی سبب کاهش علائم آرتروز می شود.

 

7. کمک به سلامت روان

تخمه تنش و استرس را کاهش می دهد و سبب می شود تا اخلاق بهتری داشته باشید. تخمه حاوی ماده ای به نام تریپتوفان هست که این اسید آمینه در بدن ماده ای به نام سروتونین تولید می کند و و در نهایت سبب آرامش روان و ذهن می شود. همچنین تخمه آفتابگردان به دلیل دارا بودن پتاسیم سبب کاهش فشارخون شده و  وجود کولین در آن به عملکرد حافظه کمک می کند.

 

8. خاصیت ضدالتهابی دارد

ویتامین E موجود در تخمه آفتاب نوعی آنتی اکسیدان است که باعث می شود رادیکال های آزاد در سراسر بدن خنثی شوند. اگر رادیکال های آزاد خنثی نشوند به ساختارهای حاوی چربی مولکول هایی مانند غشاء مغز و سلول های مغز آسیب می رسد و منجر به کاهش التهاب آسم آرتروز و غیره میشود.

 

9. تخمه آفتابگردان سنقر غنی از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان های سلنیوم و ویتامین E باعث می شود تا به سلول ها آسیب اکسیداتیو نرسد در نتیجه بدن شما از بیمارهایی نظیر بیماری های قلبی و عروقی ،دیابت و سرطان ایمن می ماند.

 

10. طعمی لذیذ

تخمه آفتابگردان طعمی بخاطر لذیذ طرفدار زیادی دارد. تخمه را می توانید به خوراکی های تفت شده اضافه کنید و یا در روغن تفت داده و به سالاد نیز اضافه کنید و در رژیم غذایی روزانه تان بگنجانید.

 

11. خواص تخمه آفتابگردان برای استرس

منیزم موجود در تخمه باعث جلوگیری از میگرن می شود. منیزم تخمه حاوی کولین و تریپتوفان است و مانع اضطراب و افسردگی می شوند کولین سبب بهبود عملکرد مغز شده و به عملکرد صحیح حافظه نیز کمک می کند.

 

12. جلوگیری از پیری پوست

ویتامین E در تخمه از ایجاد چین و چروک روی پوست جلوگیری کرده و بتاکاروتن غنی در آن پوسستان را در هنگام قرار گرفتن در معرض خورشید محافظت می کند.

 

13. جلوگیری از سفید شدن مو

تخمه آفتابگردان سرشار از مس است؛ این ماده مغذی وظیفه حفظ رنگ مویتان را دارد، مس فراوان موجود در تخمه آفتابگردان سبب حفظ رنگ و براقی موهایتان می شود.

 

14. املاح ضد میکروبی

صاره آفتابگردان ویژگی های ضد باکتری و ضد قارچی دارد.پژوهش ها نشان می دهد این دانه ها می توانند رشد برخی از گونه های باکتری مانند سالمونلا تیفی، استافیلوکوک اورئوس را مهار کنند.دانه های آفتابگردان مانع بروز سکته می شوند و یک میان وعده سالم و خوشمزه است.

 

15. کاهش بیماری های قلبی

 ویتامین E جزء 9 آنتی اکسیدان ضروری برای سلامتی بدن است، کسانی که ویتامین E کافی جذب بدنشان نمی شود بیشترین احتمال ابتلا شدن به بیماری های قلبی را دارند.

 

16. تنظیم اختلالات استروژن

دانه های آفتابگردان یکی از غنی ترین منابع فیتواستروژن هستند، فیتواستروژنها متابولیت های (متابولیسم) گیاهی هستند. مطالعات نشان می‌ دهند که فیتواستروژنها می‌ توانند به جلوگیری از سرطان پستان، سرطان پروستات، پوکی استخوان و اختلالات مختلف بعد یائسگی کمک می کنند.

 

17. خاصیت تخمه آفتابگردان برای دیابت

محققان معتقدند دیابت را می توان با خوردن غذاهای مناسب کنترل کرد.دانه‌ های آفتابگردان شاخص گلیسمی( شاخص قندی) پایینی در حدود 20 دارند. خوردن آن‌ ها و دانه‌ های کدوتنبل می‌ تواند از بالا بردن سطح قند خون شما جلوگیری کند.

 

18. مرطوب کردن موهایتان

از روغن آفتابگردان می توانید به عنوان مرطوب کننده طبیعی و ارزان قیمت برای موهایتان استفاده کنید که دارای اسیدهای چرب امگا 6 هست و مانع ریختن موهایتان می شود.

 

19. جلوگیری از ریزش مو با تخمه

ویتامین B6 در تخمه آفتابگردان باعث می شود تا میزان اکسیژن رسانی به پوست سر افزایش یابد و از ریزش مو جلوگیری می کند. همچنین ویتامین B6 برای جذب روی الزامی است این ماده ی مغزی سرشار از مس می باشد و وظیفه تولید ملانین را دارد رنگدانه ملانین وظیفه ایجاد رنگ موهای شما را بر عهده دارد.

 

20. درخشش پوست

تخمه آفتابگردان سرشار از ویتامین E می باشد و این ویتامین به حفظ و سلامت پوست شما در برابر اشعه ی UV مضر کمک می کند و سبب درخشان شدن و جوان ماندن پوست شما می شود.

 

21. خواص تخمه آفتابگردان برای کبد چرب

از آنجایی که چربی موجود در تخمه مفید بوده و برای بدن ضروری است اما در صورت بالا رفته بیش از اندازه می تواند باعث تجمع در کبد شده و منجر به کبد چرب شود. این موضوع در تخمه های بدون پوست بسته بندی شده بیشتر نمایان است.

منبع : ویکیپدیا فارسی کوهال

5/5 - (2 امتیاز)
مدیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

لینک کوتاه: